10 juli 2007

GRUNDEGENSKAPSALTERNATIV





Är du trött på att slå din rollpersons grundegenskaper?

Då kanske du redan har kommit på ett system för att använda dig av poäng istället. Typ, fördela 15-20 poäng på de fem grundegenskaperna och lägg till tre på grundegenskaperna Styrka och Motorik. Men här presenteras ett annat sätt.

Din rollperson startar med 3 i samtliga grundegenskaper. Sedan kan han sänka en grundegenskap för att få poäng att köpa en annan. Se tabellen nedan.

1 +3

2 +2

3 0

4 -1

5 -2

6 -3

Exempel: Magnus ska göra en tjuv. Han har 3 i alla grundegenskaper. Men det tycker inte Magnus är så roligt. Han vill att hans albiska tjuv, Gilbert Kantun, ska var smidig och atletisk. Eftersom han inte tänker vara magiker så sänker han grundegenskapen Gåvan till 1. Då får han 3 poäng att höja de andra grundegenskaperna med. Han vill också att Gilbert ska vara lite slötänkt och sänker grundegenskapen Intelligens till 2. Då får han ytterligare 2 poäng att höja de tre kvarvarande grundegenskaperna för. Totalt har han 5 poäng att fördela. Han höjer Motorik till 6. Det kostar 3 poäng. Då har han två poäng kvar och lägger en poäng vardera på Styrka och Sinne, vilket ger ett värde av 4. Han avslutar med att addera 3 på grundegenskaperna Styrka och Motorik eftersom han spelar människa. Gilbert Kantuns grundegenskaper blir:

Styrka 3 + 1 + 3 = 7

Motorik 3 + 3 + 3 = 9

Intelligens 3 –1 = 2

Sinne 3 + 1 = 4

Gåvan 3 – 2 = 1

Klart!

Inga kommentarer: